NSU 41 Sportprinz oldtimer restauratie

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
sambamans
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 okt 2010, 07:58

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door sambamans »

zo en dat was dag 1 met als resultaat een vloer vol stukken.
Bijlagen
nog een beetje meer.JPG
nog een beetje meer.JPG (59.36 KiB) 14300 keer bekeken
sambamans
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 okt 2010, 07:58

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door sambamans »

Nog een beetje uitleg over de NSU

NSU Sport-Prinz
NSU Type: Typ 41
Jaar: 1959 - 1967
Productie Aantal: 20,831
Weight: 555Kg

Algemene info:
Twee cylinder, viertakt, motor achteraan. 583cc tot 1961 dan 598cc. Sportwagen styling, die gebaseerd was op de basis van de Wankel Spider. De sportprinz is gebruikt als een prototype.

Deze wagen was ontwikkeld om een meer sportief model toe te voegen aan de reeks van toch redelijk strakke NSU wagen rond 1957. Verkoopcijfers van de Goggomobil Coupé toonden aan dat het publiek echte intresse had in dit type wagens. Nuccio Bertone toonde zijn eerste tekening van deze wagen rond 1958. Op 2 maart 1959 begon de productie van dit model in het fabriek van Bertone in Turijn. De eerste wagen had chassisnummer 4101001. De eerste 250 wagen zijn helemaal gemaakt in Italië, later alleen de koetswerk, die dan verscheept werden naar Neckarsulm NSU.

In september 1959, is er een model aanpassing geweest, de 'Sportprinz II' werd geintroduceerd. De originele wagen had enkele kleine gebreken die werden opgelost en de motor werd aangepast. In oktober 1960 werd de wagen uitgerust met de motor van de toen nieuwe Prinz III.

Bij de introductie van de Prinz ' in september 1961, werden er nog enkele aanpassingen gedaan aan de gestroomlijnde wagen, en werd hij intern de "Sportprinz 3"

The first NSU Sportprinz with the body produced by the body maker Drauz from Heilbronn was manufactured on November 9, 1960, and had chassis number 410 3001. That is why not 2715 Sportprinz units was equipped with an imported Bertone chassis but about 2000 units.
De eerste NSU Sportprinz met een koetswerk gemaakt door Drauz van Heibronn was gemaakt op 9 november, 1960, en had chassisnummer 4103001. Dat is waarom niet 2715 Sportprinz eenheden uitgerust zijn met een koetswerk van Bertone maar eerder 2000 eenheden.

Met het vrijkomen van de productielijn van de Prinz I, werd de productie voledig verplaatst naar naar Neckarsulm in juni 1962, maar deze waren later nodig voor de Prinz 4.

De productie van de NSU Sportprinz stopte op 26 juni 1967, na de introductie van de Ro 80, waarvoor zowat de hele productielijn nodig was. De laatste Sportprinz heeft chassisnummer 412 2117 en motornummer 4731 8972. Het was een rechtse wagen voor een Britse klant en was rood kleurig.
sambamans
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 okt 2010, 07:58

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door sambamans »

Deze NSU heeft chassisnummer 4112677 Hij is dus ouder dan 1960 in iedergeval. Ik zoek verder :?:
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door Ronny »

Sam, dikke merci voor de foto's en het zoekwerk.
Ons NSU'ke is van 1963, ik heb de fahrzeugbrief bekeken, samen met het roze formulier mét E705 vignet, inschrijven zal geen probleem zijn. Waar ik al aan denk...we zijn net begonnen met afbreken.
We zijn goed begonnen, Morgen probeer ik de losse onderdelen al een keer te bekijken.
Wat we al wel gezien hebben is dat er aan dit ketelke al serieus is gelast, dorpels, deuren, koffer,... moet blijkbaar heel slecht geweest zijn. Ik schat gerestaureerd in de jaren 80, dat zien we aan de "modernere' vijzen voorzien van teflon, de uitgedroogde nieuwere bodycoating.
De aard van restauratie doet vermoeden dat het door een "oudere" persoon is gedaan, soort tapijten, bepaald recuperatiemateriaal, het cassetje in de radio...
Hopelijk zijn de vorige laswerken naar behoren uitgevoerd, zoals we nu kunnen zien precies wel, maar die zekerheid hebben we na het zandstralen.
Na de straalwerken kunnen we pas echt goed een staat opmaken en starten met de laswerken, gevolgd door de carrosserie werken.
We gaan er mogen inhangen, ik heb er goesting in, het wordt een juweeltje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankbaiets
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 mei 2010, 15:25

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door frankbaiets »

NSU Sport Prinz [LIMITED to 500px].jpg
NSU Sport Prinz [LIMITED to 500px].jpg (21.76 KiB) 14466 keer bekeken
nsu_sport_prinz_60.jpg
nsu_sport_prinz_60.jpg (56.44 KiB) 14466 keer bekeken
nsu_sport_prinz_65.jpg
nsu_sport_prinz_65.jpg (39.2 KiB) 14466 keer bekeken
arnott
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2011, 14:10

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door arnott »

leuk project!! Wil ook nog steeds een keer een sportprinz, maar die wil ik dan ombouwen naar 4 cylinder NSU motor :-)
Zie mijn andere NSUs op www.nsutt-scirocco.nl

Ter info, manuals etc van alle modellen ongeveer, zijn te vinden op http://www.kurtsite.com/NSU_Site/manuals.html
Prinz 4 manual is ook te gebruiken voor de sportprinz, motor is identiek!

succes,
arno
broos
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jan 2011, 16:46

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door broos »

@Arno ik kom je ook overal tegen waar NSU in of op staat heheh

Maar goed zoals Arno al zei de prinz 4 motor is hetzelfde als die van de sportprinz
laat ik nog een p4 motor hebben staan, mocht iemand interesse hebben in wisselstukken
Wat ontbreekt is de dynastart,de koppeling en de carburateur verder is het blok in takt.

mail me maar op broos200 (at) gmail (punt) com

Mooi project in ieder geval van wat ik zo kan zien oogt het als een solide basis.
Ik heb ze slechter gezien ;-)

Gr. Bas
PS: Voor technische informatie kun je ook terecht op www.nsu4.nl een site van Hans Homburg!!!!
sambamans
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 okt 2010, 07:58

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door sambamans »

Hartelijk bedankt voor jullie bijdrage. Ik ben weer wat wijsheid rijker (die ben ik dan vast weer kwijt tegen het einde ma bon ... )

Gisteren was weer een bewogen dagje. We hebben verder gedaan aan de demontage van de NSU.

Er is toch weer wat knoeiwerk boven gekomen en nog wat stukken om toe te voegen aan de lijst van te vervangen. :(
Bijlagen
dashboard (Medium).JPG
dashboard (Medium).JPG (132.99 KiB) 14492 keer bekeken
vooras eruit (Medium).JPG
vooras eruit (Medium).JPG (101.73 KiB) 14492 keer bekeken
klaar start (Medium).JPG
klaar start (Medium).JPG (105.55 KiB) 14492 keer bekeken
sambamans
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 okt 2010, 07:58

Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie

Bericht door sambamans »

en omdat praatjes geen gaatjes vullen
Bijlagen
sleutelen (Medium).JPG
sleutelen (Medium).JPG (95.79 KiB) 14479 keer bekeken
motor eruit2 (Medium).JPG
motor eruit2 (Medium).JPG (106.36 KiB) 14479 keer bekeken
motor eruit (Medium).JPG
motor eruit (Medium).JPG (61.88 KiB) 14479 keer bekeken
Plaats reactie