NSU 41 Sportprinz oldtimer restauratie
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Wat een werk om de bodemplaat klaar de maken om te monteren. Uren slijpen...
Sam heeft de bodemplaat nog eens lichtjes gezandstraald zodat ze er al heel anders uitziet, maar schijn bedriegt, hier is nog veel aan op te lassen vooraleer we ze kunnen monteren.
Laatst gewijzigd door Ronny op 01 apr 2011, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Linus heeft zich bezig gehouden met het slechte plaatwerk uit de voorste wielkas uit te slijpen, netjes gedaan.
Zo zijn er nog vele plaatselijke "roesthaarden" aan ons Frans kaske, maar toch nog altijd beter dan het originele koetswerk.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
We hebben de werken aan de NSU Sportprinz even stil gelegd.
Na het zandstralen van het eerste koetswerk, wist ik dat het een werk van lange adem zou worden.
Ik denk ook dat het op den duur saai zou worden voor de cursisten, elke avond lassen, slijpen, plaatjes maken, dit een heel jaar aan een stuk.
Omdat we dit jaar 2 auto's restaureren moet ik me, buiten de les en de job, concentreren op één auto, de kever. Die was ook wel slechter dan verwacht, na heel wat restauraties gedaan te hebben had ik moeten weten dat er altijd heel wat meer werk aan te pas komt dan voorzien.
Maar de kever is toch haalbaar om op 6 maanden tijd tot in de puntjes te restaureren, daarbovenop moet de kever klaar zijn want deze heeft 2 juli zijn eerste trouwke te rijden.
Maar uitstel is geen afstel.
We spreken één avond/week af om aan de NSU te werken, iedereen van de (ex-)cursisten is welkom om mee een handje uit de mouwen te steken, iets bij te leren en rustig een pintje te drinken. Ik kijk er alvast naar uit om, zonder tijdsdruk, verder aan dit autootje te kunnen werken.
Na het zandstralen van het eerste koetswerk, wist ik dat het een werk van lange adem zou worden.
Ik denk ook dat het op den duur saai zou worden voor de cursisten, elke avond lassen, slijpen, plaatjes maken, dit een heel jaar aan een stuk.
Omdat we dit jaar 2 auto's restaureren moet ik me, buiten de les en de job, concentreren op één auto, de kever. Die was ook wel slechter dan verwacht, na heel wat restauraties gedaan te hebben had ik moeten weten dat er altijd heel wat meer werk aan te pas komt dan voorzien.
Maar de kever is toch haalbaar om op 6 maanden tijd tot in de puntjes te restaureren, daarbovenop moet de kever klaar zijn want deze heeft 2 juli zijn eerste trouwke te rijden.
Maar uitstel is geen afstel.
We spreken één avond/week af om aan de NSU te werken, iedereen van de (ex-)cursisten is welkom om mee een handje uit de mouwen te steken, iets bij te leren en rustig een pintje te drinken. Ik kijk er alvast naar uit om, zonder tijdsdruk, verder aan dit autootje te kunnen werken.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
hella,
tof ik zie het ook zitten om in juli & augustus wat gezellige leerrijke avondjes te spenderen aan zo een mooi bakske.
H.
tof ik zie het ook zitten om in juli & augustus wat gezellige leerrijke avondjes te spenderen aan zo een mooi bakske.
H.
morris minor traveler 1970
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
NSU-ers, voor mij kan het zelfs overdag 1-goed-kunnen-doorwerken-dag, zaterdags bv of op een avond.
Brrr
Brrr
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Het was zeer aangenaam om weer eens in de nsu te kunnen vliegen. Deed deugd om terug wat tijd te hebben voor andere dingen. Hoewel sommigen het nogal heel letterlijk namen en de bodemplaat besprongen
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
We zijn al even terug aan de NSU bezig, dus dringend tijd om dit topic aan te vullen.
We beginnen terug waar we geëindigd waren, en waar we nog lang mee zullen bezig zijn: de laswerken, het grootste en belangrijkste hoofdstuk van de restauratie.
We waren geëindigd met het dakje van de originele NSU op het "Frans" kaske te plaatsen.
Na veel passen en meten foto's van de laatste laswerken aan het dakje. Foto's van de afwerking van de lasnaden volgen...
We beginnen terug waar we geëindigd waren, en waar we nog lang mee zullen bezig zijn: de laswerken, het grootste en belangrijkste hoofdstuk van de restauratie.
We waren geëindigd met het dakje van de originele NSU op het "Frans" kaske te plaatsen.
Na veel passen en meten foto's van de laatste laswerken aan het dakje. Foto's van de afwerking van de lasnaden volgen...
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
De binnenste wielakassen en vleugels vooraan zijn in de rand erg verroest. Voorzichtig de rotte plaat, binnen- en buitenkant eruit geslepen. Zoals je merkt hebben we het naar binnen geplooide randje behouden, dit vergt meer laswerken maar dit randje is nog goed en zeer moeilijk na te maken.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Omdat we achteraf zo weinig mogelijk willen zien van de laswerken worden de plaatjes er in gelast zonder overlapping.
Eerst een patroontje knippen in karton dat net past en daarna overzetten op plaatwerk...
Eerst een patroontje knippen in karton dat net past en daarna overzetten op plaatwerk...
Laatst gewijzigd door Ronny op 25 okt 2011, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
... om dan de plaatjes er in te lassen.
Op onderstaande foto zie je het plaatje van het binnen spatbord gelast, hierboven komt dan achteraf het plaatje van de buitenvleugel op.
Beide plaatjes worden op het fijne randje gelast, milimeterwerk.
Op onderstaande foto zie je het plaatje van het binnen spatbord gelast, hierboven komt dan achteraf het plaatje van de buitenvleugel op.
Beide plaatjes worden op het fijne randje gelast, milimeterwerk.