Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Er waait momenteel een wind van stilstaande auto's vanonder het stof trekken in het Ventix hoofdkwartier. Eén van de gelukkigen is Ronny's Z3 Coupe. Na 320000km en minstens een half decennium stilstand komt er wat meer bij kijken dan een setje bougies en een verse tank benzine.
De patient dans son jus, alle foto's zijn klikbaar voor groter formaat:
Lastig te zien op de foto's, maar een spuitbeurt is geen overbodige luxe, wat een berg demontage en afgebroken plastic clips belooft.
Demontage:
Vooruitgang meteen even in de kiem gesmoord wanneer blijkt dat de aluminium velgen muurvast tegen de naven zitten:
Een speciaal stuk BMW werkplaatsgereedschap - een overbemeten hamer en blok hout - bood de oplossing.
Merk oa. de klomp roest in de vorm van een remklauw op. De lijst te bestellen onderdelen groeit gestaag.
De grootste van de verdoken roestplekjes, dorpel aan wielkast linksvoor:
Stand van zaken na eerste demontagedag:
Op het programma staan onder andere: ophanging (schokdempers, stabilisatorstangen, draagarmen), remmerij (schijven, klauwen, flexibels, harde leidingen), velgen & banden en allicht het achternazitten van wat bizarre foutcodes, geoxideerde stekkers, enz. Er liggen maw nog voldoende topic updates in het verschiet.
Mocht iemand hier ervaring hebben met BMW's 20-pin OBD en INPA software, graag even melden. Na het clearen van een tiental foutcodes spelen alle modules nog steeds niet braafjes mee.
De patient dans son jus, alle foto's zijn klikbaar voor groter formaat:
Lastig te zien op de foto's, maar een spuitbeurt is geen overbodige luxe, wat een berg demontage en afgebroken plastic clips belooft.
Demontage:
Vooruitgang meteen even in de kiem gesmoord wanneer blijkt dat de aluminium velgen muurvast tegen de naven zitten:
Een speciaal stuk BMW werkplaatsgereedschap - een overbemeten hamer en blok hout - bood de oplossing.
Merk oa. de klomp roest in de vorm van een remklauw op. De lijst te bestellen onderdelen groeit gestaag.
De grootste van de verdoken roestplekjes, dorpel aan wielkast linksvoor:
Stand van zaken na eerste demontagedag:
Op het programma staan onder andere: ophanging (schokdempers, stabilisatorstangen, draagarmen), remmerij (schijven, klauwen, flexibels, harde leidingen), velgen & banden en allicht het achternazitten van wat bizarre foutcodes, geoxideerde stekkers, enz. Er liggen maw nog voldoende topic updates in het verschiet.
Mocht iemand hier ervaring hebben met BMW's 20-pin OBD en INPA software, graag even melden. Na het clearen van een tiental foutcodes spelen alle modules nog steeds niet braafjes mee.
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Gelukkig heb ik iemand leren kennen die vroeger in een BMW garage gewerkt heeft en deze auto's goed kent, zo vlotten de werken natuurlijk goed.
We gaan er weer wat aan verder doen, mijn handen jeuken
Ik hoop dat hij binnen een week of 3 spuitklaar is.
Het is toch wel heel anders dan aan oldtimers te werken, veel plastiek...
We gaan er weer wat aan verder doen, mijn handen jeuken
Ik hoop dat hij binnen een week of 3 spuitklaar is.
Het is toch wel heel anders dan aan oldtimers te werken, veel plastiek...
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Er is toch meer werk aan dan verwacht, veel meer, echt wel alles moet nagekeken worden. Het resultaat van een paar jaar buiten stil te staan begint door te sijpelen.
Het komt er op neer dat de achter- en voor brug er onderuit moeten, ook de motor en de versnellingsbak moeten er uit.
Die enkele weken zullen snel enkele maanden worden.
Adriaan wil jij wat foto's plaatsen? merci
Het komt er op neer dat de achter- en voor brug er onderuit moeten, ook de motor en de versnellingsbak moeten er uit.
Die enkele weken zullen snel enkele maanden worden.
Adriaan wil jij wat foto's plaatsen? merci
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
courage! dat gaat wel mooi worden.
morris minor traveler 1970
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Verdere demontage, alle ophangingsdelen, remleidingen en benzineleiding verwijderd, gevolgd door de start van de carrosseriewerken:
Groeiende onderdelenstapel:
Het gros van de gedemonteerde componenten werd gezandstraald, gemetalliseerd en vervolgens in roestwerende Rustoleum gespoten:
Los plaatwerk inmiddels opgeschuurd tot 320:
Op het programma voor morgen: vervangen vliegwiel, koppeling, multiriem, spanners, starter, alternator:
Groeiende onderdelenstapel:
Het gros van de gedemonteerde componenten werd gezandstraald, gemetalliseerd en vervolgens in roestwerende Rustoleum gespoten:
Los plaatwerk inmiddels opgeschuurd tot 320:
Op het programma voor morgen: vervangen vliegwiel, koppeling, multiriem, spanners, starter, alternator:
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Kleine update, later deze week hopelijk meer. Achteras en ophanging zitten intussen weer onder de auto:
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Vrijdag werd een grote mijlpaal bereikt, de motor zit weer in de auto.
Geprimerde en gespoten motorruimte:
Volgende stap is de rest van de voorophanging monteren en dan kan de hele handel bijna naar de carrossier.
Geprimerde en gespoten motorruimte:
Volgende stap is de rest van de voorophanging monteren en dan kan de hele handel bijna naar de carrossier.
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Een auto van 20 jaar oud is toch wel veel ingewikkelder dan een echte oldtimer en de vijzen gaan niet makkelijker los, veel over gedraaid.
Wel geen laswerken aan, dat doet wel veel natuurlijk.
Als we tegen vrijdag de juiste riemen hebben kunnen we de motor opstarten en zien of alles in orde is.
Wel geen laswerken aan, dat doet wel veel natuurlijk.
Als we tegen vrijdag de juiste riemen hebben kunnen we de motor opstarten en zien of alles in orde is.
Re: Ronny's 2000 BMW Z3 Coupe
Top
Wordt tijd dat ik nog eens binnenspring om die te bewonderen
Wordt tijd dat ik nog eens binnenspring om die te bewonderen