NSU 41 Sportprinz oldtimer restauratie
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
zo en dat was dag 1 met als resultaat een vloer vol stukken.
- Bijlagen
-
- nog een beetje meer.JPG (59.36 KiB) 16575 keer bekeken
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Nog een beetje uitleg over de NSU
NSU Sport-Prinz
NSU Type: Typ 41
Jaar: 1959 - 1967
Productie Aantal: 20,831
Weight: 555Kg
Algemene info:
Twee cylinder, viertakt, motor achteraan. 583cc tot 1961 dan 598cc. Sportwagen styling, die gebaseerd was op de basis van de Wankel Spider. De sportprinz is gebruikt als een prototype.
Deze wagen was ontwikkeld om een meer sportief model toe te voegen aan de reeks van toch redelijk strakke NSU wagen rond 1957. Verkoopcijfers van de Goggomobil Coupé toonden aan dat het publiek echte intresse had in dit type wagens. Nuccio Bertone toonde zijn eerste tekening van deze wagen rond 1958. Op 2 maart 1959 begon de productie van dit model in het fabriek van Bertone in Turijn. De eerste wagen had chassisnummer 4101001. De eerste 250 wagen zijn helemaal gemaakt in Italië, later alleen de koetswerk, die dan verscheept werden naar Neckarsulm NSU.
In september 1959, is er een model aanpassing geweest, de 'Sportprinz II' werd geintroduceerd. De originele wagen had enkele kleine gebreken die werden opgelost en de motor werd aangepast. In oktober 1960 werd de wagen uitgerust met de motor van de toen nieuwe Prinz III.
Bij de introductie van de Prinz ' in september 1961, werden er nog enkele aanpassingen gedaan aan de gestroomlijnde wagen, en werd hij intern de "Sportprinz 3"
The first NSU Sportprinz with the body produced by the body maker Drauz from Heilbronn was manufactured on November 9, 1960, and had chassis number 410 3001. That is why not 2715 Sportprinz units was equipped with an imported Bertone chassis but about 2000 units.
De eerste NSU Sportprinz met een koetswerk gemaakt door Drauz van Heibronn was gemaakt op 9 november, 1960, en had chassisnummer 4103001. Dat is waarom niet 2715 Sportprinz eenheden uitgerust zijn met een koetswerk van Bertone maar eerder 2000 eenheden.
Met het vrijkomen van de productielijn van de Prinz I, werd de productie voledig verplaatst naar naar Neckarsulm in juni 1962, maar deze waren later nodig voor de Prinz 4.
De productie van de NSU Sportprinz stopte op 26 juni 1967, na de introductie van de Ro 80, waarvoor zowat de hele productielijn nodig was. De laatste Sportprinz heeft chassisnummer 412 2117 en motornummer 4731 8972. Het was een rechtse wagen voor een Britse klant en was rood kleurig.
NSU Sport-Prinz
NSU Type: Typ 41
Jaar: 1959 - 1967
Productie Aantal: 20,831
Weight: 555Kg
Algemene info:
Twee cylinder, viertakt, motor achteraan. 583cc tot 1961 dan 598cc. Sportwagen styling, die gebaseerd was op de basis van de Wankel Spider. De sportprinz is gebruikt als een prototype.
Deze wagen was ontwikkeld om een meer sportief model toe te voegen aan de reeks van toch redelijk strakke NSU wagen rond 1957. Verkoopcijfers van de Goggomobil Coupé toonden aan dat het publiek echte intresse had in dit type wagens. Nuccio Bertone toonde zijn eerste tekening van deze wagen rond 1958. Op 2 maart 1959 begon de productie van dit model in het fabriek van Bertone in Turijn. De eerste wagen had chassisnummer 4101001. De eerste 250 wagen zijn helemaal gemaakt in Italië, later alleen de koetswerk, die dan verscheept werden naar Neckarsulm NSU.
In september 1959, is er een model aanpassing geweest, de 'Sportprinz II' werd geintroduceerd. De originele wagen had enkele kleine gebreken die werden opgelost en de motor werd aangepast. In oktober 1960 werd de wagen uitgerust met de motor van de toen nieuwe Prinz III.
Bij de introductie van de Prinz ' in september 1961, werden er nog enkele aanpassingen gedaan aan de gestroomlijnde wagen, en werd hij intern de "Sportprinz 3"
The first NSU Sportprinz with the body produced by the body maker Drauz from Heilbronn was manufactured on November 9, 1960, and had chassis number 410 3001. That is why not 2715 Sportprinz units was equipped with an imported Bertone chassis but about 2000 units.
De eerste NSU Sportprinz met een koetswerk gemaakt door Drauz van Heibronn was gemaakt op 9 november, 1960, en had chassisnummer 4103001. Dat is waarom niet 2715 Sportprinz eenheden uitgerust zijn met een koetswerk van Bertone maar eerder 2000 eenheden.
Met het vrijkomen van de productielijn van de Prinz I, werd de productie voledig verplaatst naar naar Neckarsulm in juni 1962, maar deze waren later nodig voor de Prinz 4.
De productie van de NSU Sportprinz stopte op 26 juni 1967, na de introductie van de Ro 80, waarvoor zowat de hele productielijn nodig was. De laatste Sportprinz heeft chassisnummer 412 2117 en motornummer 4731 8972. Het was een rechtse wagen voor een Britse klant en was rood kleurig.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Deze NSU heeft chassisnummer 4112677 Hij is dus ouder dan 1960 in iedergeval. Ik zoek verder
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Sam, dikke merci voor de foto's en het zoekwerk.
Ons NSU'ke is van 1963, ik heb de fahrzeugbrief bekeken, samen met het roze formulier mét E705 vignet, inschrijven zal geen probleem zijn. Waar ik al aan denk...we zijn net begonnen met afbreken.
We zijn goed begonnen, Morgen probeer ik de losse onderdelen al een keer te bekijken.
Wat we al wel gezien hebben is dat er aan dit ketelke al serieus is gelast, dorpels, deuren, koffer,... moet blijkbaar heel slecht geweest zijn. Ik schat gerestaureerd in de jaren 80, dat zien we aan de "modernere' vijzen voorzien van teflon, de uitgedroogde nieuwere bodycoating.
De aard van restauratie doet vermoeden dat het door een "oudere" persoon is gedaan, soort tapijten, bepaald recuperatiemateriaal, het cassetje in de radio...
Hopelijk zijn de vorige laswerken naar behoren uitgevoerd, zoals we nu kunnen zien precies wel, maar die zekerheid hebben we na het zandstralen.
Na de straalwerken kunnen we pas echt goed een staat opmaken en starten met de laswerken, gevolgd door de carrosserie werken.
We gaan er mogen inhangen, ik heb er goesting in, het wordt een juweeltje.
Ons NSU'ke is van 1963, ik heb de fahrzeugbrief bekeken, samen met het roze formulier mét E705 vignet, inschrijven zal geen probleem zijn. Waar ik al aan denk...we zijn net begonnen met afbreken.
We zijn goed begonnen, Morgen probeer ik de losse onderdelen al een keer te bekijken.
Wat we al wel gezien hebben is dat er aan dit ketelke al serieus is gelast, dorpels, deuren, koffer,... moet blijkbaar heel slecht geweest zijn. Ik schat gerestaureerd in de jaren 80, dat zien we aan de "modernere' vijzen voorzien van teflon, de uitgedroogde nieuwere bodycoating.
De aard van restauratie doet vermoeden dat het door een "oudere" persoon is gedaan, soort tapijten, bepaald recuperatiemateriaal, het cassetje in de radio...
Hopelijk zijn de vorige laswerken naar behoren uitgevoerd, zoals we nu kunnen zien precies wel, maar die zekerheid hebben we na het zandstralen.
Na de straalwerken kunnen we pas echt goed een staat opmaken en starten met de laswerken, gevolgd door de carrosserie werken.
We gaan er mogen inhangen, ik heb er goesting in, het wordt een juweeltje.
- frankbaiets
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 07 mei 2010, 15:25
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
leuk project!! Wil ook nog steeds een keer een sportprinz, maar die wil ik dan ombouwen naar 4 cylinder NSU motor
Zie mijn andere NSUs op www.nsutt-scirocco.nl
Ter info, manuals etc van alle modellen ongeveer, zijn te vinden op http://www.kurtsite.com/NSU_Site/manuals.html
Prinz 4 manual is ook te gebruiken voor de sportprinz, motor is identiek!
succes,
arno
Zie mijn andere NSUs op www.nsutt-scirocco.nl
Ter info, manuals etc van alle modellen ongeveer, zijn te vinden op http://www.kurtsite.com/NSU_Site/manuals.html
Prinz 4 manual is ook te gebruiken voor de sportprinz, motor is identiek!
succes,
arno
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
@Arno ik kom je ook overal tegen waar NSU in of op staat heheh
Maar goed zoals Arno al zei de prinz 4 motor is hetzelfde als die van de sportprinz
laat ik nog een p4 motor hebben staan, mocht iemand interesse hebben in wisselstukken
Wat ontbreekt is de dynastart,de koppeling en de carburateur verder is het blok in takt.
mail me maar op broos200 (at) gmail (punt) com
Mooi project in ieder geval van wat ik zo kan zien oogt het als een solide basis.
Ik heb ze slechter gezien
Gr. Bas
PS: Voor technische informatie kun je ook terecht op www.nsu4.nl een site van Hans Homburg!!!!
Maar goed zoals Arno al zei de prinz 4 motor is hetzelfde als die van de sportprinz
laat ik nog een p4 motor hebben staan, mocht iemand interesse hebben in wisselstukken
Wat ontbreekt is de dynastart,de koppeling en de carburateur verder is het blok in takt.
mail me maar op broos200 (at) gmail (punt) com
Mooi project in ieder geval van wat ik zo kan zien oogt het als een solide basis.
Ik heb ze slechter gezien
Gr. Bas
PS: Voor technische informatie kun je ook terecht op www.nsu4.nl een site van Hans Homburg!!!!
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Hartelijk bedankt voor jullie bijdrage. Ik ben weer wat wijsheid rijker (die ben ik dan vast weer kwijt tegen het einde ma bon ... )
Gisteren was weer een bewogen dagje. We hebben verder gedaan aan de demontage van de NSU.
Er is toch weer wat knoeiwerk boven gekomen en nog wat stukken om toe te voegen aan de lijst van te vervangen.
Gisteren was weer een bewogen dagje. We hebben verder gedaan aan de demontage van de NSU.
Er is toch weer wat knoeiwerk boven gekomen en nog wat stukken om toe te voegen aan de lijst van te vervangen.
- Bijlagen
-
- dashboard (Medium).JPG (132.99 KiB) 16767 keer bekeken
-
- vooras eruit (Medium).JPG (101.73 KiB) 16767 keer bekeken
-
- klaar start (Medium).JPG (105.55 KiB) 16767 keer bekeken
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
en omdat praatjes geen gaatjes vullen
- Bijlagen
-
- sleutelen (Medium).JPG (95.79 KiB) 16754 keer bekeken
-
- motor eruit2 (Medium).JPG (106.36 KiB) 16754 keer bekeken
-
- motor eruit (Medium).JPG (61.88 KiB) 16754 keer bekeken