revisie DC motor

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
KrisG
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 okt 2014, 20:31

Re: revisie DC motor

Bericht door KrisG »

Vandaag de magneten in de eerste omgedraaid maar dat maakt dus geen verschil. Toch alles nog eens nakijken hoe dat juist zit.

Maar ook aan de tweede begonnen.

Dit is hem dus:
Het object
Het object
Met twee Torx T25 schroeven gaat hij open.
Twee torx T25 vijzen
Twee torx T25 vijzen
Het deksel komt er bij deze gemakkelijk af.
deksel eraf
deksel eraf
't is wat gepruts met een haakje aan ene kant en een hamertje aan de andere maar dan komt het stuk met de koolborstels los:
koolborstels eruit
koolborstels eruit
dan kan de rotor eruit en zien we de 'schade': de twee bussen boven en onderaan moeten vlot ronddraaien maar het zit allemaal vast.
rotor eruit
rotor eruit
Een zicht in het huis, vocht heeft hier goed zijn best gedaan en, dat viel me direct op, zowel bovenaan als onderaan ontbreekt er een krans die de bussen op z'n plek houdt. Het lijkt erop dat er al iemand "moeite" gedaan heeft voor deze motor. Ik denk niet dat het echt onoverkomelijk is om de motor zonder die kransen te gebruiken.
Je ziet op deze foto ook de permanente magneten en, als je goed kijkt, de twee U-vormige stangetjes die de magneten op hun plek houden.
het huis
het huis
Wat WD40 en wat gepruts verder is de onderste bus eraf, de as moet verder schoongemaakt worden zodat de bus er vlotjes over draait.
motor08.jpg
De bovenste bus wordt omhoog gehouden door een clips en wat ringen.
clips
clips
clips
clips
Die clips doe ik er eerst af zodat ik de as onder de ringen kan proper maken.

Dit is het voorlopige resultaat van de demontage van de rotor:
de rotor
de rotor
Het huis zit nu in een ontroest badje, dan moeten de magneten er nog uit en kunnen we verder.

Kris
Kris
VW T3 Atlantic - 1990 - 1.6 TD (JX) - hoogdak
VW T3 Enka Syncro - 1989 - 2.1 WBX (DJ)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: revisie DC motor

Bericht door Ronny »

Kruipt veel tijd in maar plezante werkjes.
Afbeelding
KrisG
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 okt 2014, 20:31

Re: revisie DC motor

Bericht door KrisG »

Ondertussen zo goed en zo kwaad mogelijk gereinigd, ingevet en terug gemonteerd, De eerste is vrij goed gelukt, aan de tweede was precies al geprutst. Voorlopig werkt het, vervangen kan nog altijd. Onderdelen van de motoren zijn helaas niet meer te verkrijgen.

Kris
Kris
VW T3 Atlantic - 1990 - 1.6 TD (JX) - hoogdak
VW T3 Enka Syncro - 1989 - 2.1 WBX (DJ)
Plaats reactie