volvo B20A joint de cullas

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
Hero
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 apr 2010, 01:54

volvo B20A joint de cullas

Bericht door Hero » 14 dec 2013, 19:46

hallo allemaal,
ik ben dus aan mijne joint de cullas bezig nu is er een foutje ingeslopen .
awel...
de verkeerde rubbers van de waterpomp zaten erbij ( wist niet dat er andere (dikkere) waren)
ik draai de boel dicht om warm te draaien voor het laatste aanhaalmoment…
maar met koelvloeistof toe te voegen liep het er met bakken uit :evil: :? :shock:
dus verkeerde rubbers :cry:
nu heb ik dus de andere ( hopelijk de juiste 9,5mm hoog ipv.8,5mm)
kan ik de koppakking hergebruiken?
hij is op moment gedraaid geweest maar niet gestart/opgewarmd.
gewoon doen of toch ne nieuwe steken?
nog iets
ik zag dat de gaten van de pakking niet echt goed overeen komen met de koelkanalen van de blok…( pakking =rond blok= driehoekig & groter)
kan ik die bijslijpen met ne dremel bvb. om een betere doorstroming/koeling te krijgen?

groeten en alvast bedankt

H.
morris minor traveler 1970
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988

Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1114
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: volvo B20A joint de cullas

Bericht door Ronny » 14 dec 2013, 21:53

Hey Herman,
In principe kan je een koppakking niet hergebruiken, maar in uw geval zou ik het wel durven proberen.
Wat betreft de gaten die niet overeen komen is een ander probleem, die gaten van de pakking groter vijlen zou ik niet doen, daar zit een verstevigde rand rond. Maar je kan misschien niet anders want een goede doorstroming van het koelwater is zeer belangrijk.
Afbeelding

Hero
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 apr 2010, 01:54

Re: volvo B20A joint de cullas

Bericht door Hero » 15 dec 2013, 21:07

merci Ronny,
merci voor raad.
heb ondertussen gelezen dat het inderdaad kan want de "penta" ( de bootmotor versie ) raden ze aan eenmaal per jaar de kop te lossen en terug op spanning te zetten.
maar ik heb nu toch ne andere gestoken, had namelijk de toplaag beschadigd met mijne dremel toen ik de gaten probeerde aan te passen,dat heb ik dan ook maar niet meer geprobeerd met de nieuwe...
het is dicht nu
motor al eens laten lopen
veel koelvloeistof uit de overloop ik denk door lucht in de leidingen.
hup weer kuisen...
veel te laat gedacht dat ik ook enkel de waterpomp kon demonteren om bij die rubbers te komen, stoem hé!

woensdag of zo verder werken...
morris minor traveler 1970
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988

Plaats reactie