Koppeling van conische as verwijderen

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
Luc
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:34

Koppeling van conische as verwijderen

Bericht door Luc »

k krijg een koppeling op een konische as van geen kanten los. Met een drietand pollietrekker, koppeling rond de as opwarmen en laten schrikken (tikken met hamer) de as zelf eerst sterk afkoelen met vloeibaar gas, niet los te krijgen. Kent iemand nog een andere manier aub? Hartelijk dank

Gr. Luc
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Koppeling van conische as verwijderen

Bericht door Ronny »

Oei luc, je bent aan het sakkeren op een conische as die je niet loskrijgt. Het kan vastzitten, maar niets aan te doen, het moet los. Als ik zoiets voor heb maak ik me eens goed kwaad en dan lukt het meestal wel.

Vooreerst wil ik zeggen dat het bij zulke hardnekkige assen belangrijk is om met kwalitatief goed materiaal te werken.
Als je warmt, (zo weinig mogelijk de as) doe je dit dan tot het kersrood ziet? Want dat is belangrijk natuurlijk.

Het laatste wat ik zou proberen is een zware poulie trekker goed aantrekken, er op lettende dat er geen schroefdraad beschadigd wordt. Als het geheel onder spanning staat zou ik de koppeling heet stoken (kersrood) en dan met een zware hamer een serieuze lap op de bovenkant van de poulietrekker geven. Zorg dat het veilig blijft.

Als dit nog niet zou lukken, wat ik betwijfel, dan kan je nog één ding doen en dat is een systeem maken zodat het geheel onder een drukpers kan gestoken worden.

Als je niets beschadigt, kan je ook rondom de koppeling eens ferm meppen met een zware hamer.
Afbeelding
Luc
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:34

Re: Koppeling van conische as verwijderen

Bericht door Luc »

Hartelijk dank Ronny, we gaan eens ferm roodstoken op hoop van zegen. Ik mag toch niet te fel meppen met de hamer deze koppeling zit namelijk op de krukas?!

Gr. Luc
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Koppeling van conische as verwijderen

Bericht door Ronny »

AHA Luc het gaat over de krukas, pas op, ik zou dan niet heet stoken of meppen. Ik raad je aan om het eruit te laten persen, bv bij een revisiebedrijf.

Gaat het om een auto? Ik kan me niet voorstellen dat een krukas een konisch einde heeft, aan de achter kant zit het vliegwiel en aan de voorkant zit een poulie waar een riem oploopt voor eventueel dynamo, waterpomp en airco aan te drijven.

Als het om zo een poulie gaat die van de krukas afmoet, voorzichtig zijn met een trekker want als je te hard trekt dan "kantelt" die poulie een beetje, je maakt hem licht komvormig met als gevolg dat hij gaat bijten in de krukas. Dus hoe harder je dan trekt, hoe harder de poulie bijt in de as, dus hoe meer je stuk trekt.
Afbeelding
Plaats reactie