Advies ivm legerjeep uit 1968

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
Chris72
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2010, 12:56

Advies ivm legerjeep uit 1968

Bericht door Chris72 »

Hallo,

ik zou een oude legerjeep willen kopen welke gerestaureerd moet worden. De jeep is van 1968 en heeft een zelfdragend koetswerk dus geen chassis. Ik ben er gisteren naar gaan zien en onderaan is er duidelijk laswerk nodig aan de dwarsbalken (verstevigingsbalken). Mijn idee was om de wagen zelf uit te kleden en dan het chassis door iemand te laten stralen , lassen en schilderen. Enig idee wie dit kan en wat de kost zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Advies ivm legerjeep uit 1968

Bericht door Ronny »

Ik ga ervan uit dat je een hobbyist bent.

Onderschat het niet om een auto volledig te demonteren en zeker niet te monteren. Ik wil je niet onderschatten maar weet dat een gemiddelde hobbyist dit niet kan. Het lijkt allemaal simpel en plezant, maar de werkelijkheid is anders. Je zal bv veel vijzen over draaien, rubbers scheuren, de dingen niet meer in mekaar krijgen, enz...

Je hebt ook veel materiaal nodig, bv veerspanners, fuseetrekker, momentsleutel, enz... Als je dit materiaal niet hebt, kan je het schudden.

Hoeveel tijd heb je? Als je tot op het bot wil restaureren, zal je elke vrije dag die je hebt nodig hebben om het op 3 jaar te klaren.

Wat kosten deze dingen? (richtprijzen)

Stralen: 400euro

Lassen: Ik weet dat wanneer een hobbyist al roest merkt het meestal erg is. Een rotte auto laten oplassen is niet te betalen, kan makkelijk oplopen tot 5 à 6000euro. Als het idd enkel de balken zijn, wat ik niet geloof, kost dit rond de 1000euro.

Carrosseriewerken en spuiten kost je ook makkelijk 5000euro.

Dan nog alle kosten die je zelf gaat hebben, en geloof me dat zal hoog oplopen. Laat je niets wijsmaken, soms hoor ik "ik ken iemand die voor 1000euro een auto spuit." Enkel spuiten misschien wel, maar weet dat het zoveel meer is.

Je merkt al waar ik naartoe wil, het is beter om bij de aankoop wat meer te betalen en een goede te kopen dan eentje te restaureren, als je het financieel bekijkt natuurlijk.

Als jouw hobby sleutelen is en je hebt materiaal, plaats, tijd, kennis en geld dan heb ik niets gezegd.

Je mag altijd eens wat foto's doorsturen en dan kan ik misschien wat meer zeggen.
Afbeelding
Plaats reactie