Smeerput

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
steven
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:57

Re: Smeerput

Bericht door steven »

Ik werk met twee potkrikken die elk 5 ton of zoiets kunnen heffen: één komt van containerpark (werkt perfect, zat zelfs nog olie in), de andere eens gekocht in Aldi voor 8 euro dacht ik. Die van Aldi is iets minder makkelijk omdat hij niet zo hoog kan heffen als de andere. Als beveiliging voor ik onder de auto kruip leg ik ook stukken van een houten balk op elkaar aan weerszijden van de auto tot bijna tegen chassis. Je weet nooit dat je krik wegschiet of begint te lossen om één of andere reden: better safe than sorry... Je kunt ook werken met assteunen of iets dergelijks ter ondersteuning. Vier krikken om heel je auto omhoog te krijgen als je daar de nood aan hebt.

Uiteindelijk werkt dat relatief gemakkelijk, wel meer werk om je auto omhoog te krijgen, maar dat doe je tenslotte ook niet elke dag.

Ik ken mezelf en vertrouw mij ook niet in de buurt van een smeerput: vroeg of laat donder ik daar in :lol: Een put vind ik geen waardig alternatief voor een brug, dan behelp ik me liever met een paar krikken.

Er bestaan ook kleine hellingen waar je je auto op kunt rijden, maar Christian heeft me nog verteld dat dat niet erg handig is: hellingen schuiven weg en je raakt er moeilijk op. Bovendien moet je auto dan ook werken om er op te raken.

gr
s
Gebruikersavatar
ThomasVD
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 sep 2011, 23:57
Locatie: Tervuren

Re: Smeerput

Bericht door ThomasVD »

De methode die ik voor mijn auto, gebruik is een goede krik (snel heffen, gecontroleerd zakken) die hoog genoeg kan en 4 assteunen.
Vooraleer te beginnen auto heffen (1 x krikken per kant want de achterkant komt gewoon mee als je vooraan heft) en de assteunen eronder.

met een werkuimte van een kleine halve meter kan je heel makkelijk onder de auto rollen met een ligkarretje en toch de meeste werken uitvoeren. Een smeerput kan makkelijk zijn op het ogenblik dat je meer kracht nodig hebt en die wel zou kunnen zetten als je recht kan staan onder je voertuig of wanneer je een wringbaar op je sleutel moet zetten om meer moment te hebben. nadeel is dan weer wel dat je lang niet overal aankan omdat de breedte van je smeerput beperkt is.

@Steven: Je moet je smeerput natuurlijk wel afdekken met houten balken of iets anders wanneer je er niet aan het werk bent, dit beperkt het risico op ongevallen.
'12 Volvo C30
'04 BMW R850R
Filip_G
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 okt 2010, 22:55

Re: Smeerput

Bericht door Filip_G »

ThomasVD schreef:De methode die ik voor mijn auto, gebruik is een goede krik (snel heffen, gecontroleerd zakken) die hoog genoeg kan en 4 assteunen.
Vooraleer te beginnen auto heffen (1 x krikken per kant want de achterkant komt gewoon mee als je vooraan heft) en de assteunen eronder.

met een werkuimte van een kleine halve meter kan je heel makkelijk onder de auto rollen met een ligkarretje en toch de meeste werken uitvoeren. Een smeerput kan makkelijk zijn op het ogenblik dat je meer kracht nodig hebt en die wel zou kunnen zetten als je recht kan staan onder je voertuig of wanneer je een wringbaar op je sleutel moet zetten om meer moment te hebben. nadeel is dan weer wel dat je lang niet overal aankan omdat de breedte van je smeerput beperkt is.

@Steven: Je moet je smeerput natuurlijk wel afdekken met houten balken of iets anders wanneer je er niet aan het werk bent, dit beperkt het risico op ongevallen.
Smeerput is ook handig als het smerig wordt ;) anders loopt al het vuil op je gezicht als je met de rolkar onder de auto zit :P
Alpine a110 2019 (besteld)
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Gebruikersavatar
ThomasVD
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 sep 2011, 23:57
Locatie: Tervuren

Re: Smeerput

Bericht door ThomasVD »

daarom hebt ge armen die lang genoeg zijn: draai die carterdop eraf terwijl je er net NIET onder ligt :p
'12 Volvo C30
'04 BMW R850R
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: Smeerput

Bericht door Scirocco16vGTX »

wij hebben ook een smerputje laten gieten in beton :twisted:

Afbeelding
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Smeerput

Bericht door Ronny »

Dat lijkt mij meer een atoomkelder :mrgreen:
Afbeelding
linus.dm
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2010, 22:11

Re: Smeerput

Bericht door linus.dm »

Stevige smeerput, lijkt mij. Veel plezier ermee :-)
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: Smeerput

Bericht door Scirocco16vGTX »

Ronny schreef:Dat lijkt mij meer een atoomkelder :mrgreen:
voor als ik ajuinsoep gegeten heb, kan de rest vh gezin gaan schuilen è Ronny :lol:
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: Smeerput

Bericht door Jeroen »

Deze zal ook dienen als slaapkamer tijdens carnaval :)
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Smeerput

Bericht door Ronny »

Jeroen schreef:Deze zal ook dienen als slaapkamer tijdens carnaval :)
Voor u Jeroen, of voor chris :?:
Afbeelding
Plaats reactie