Smeerput

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
linus.dm
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2010, 22:11

Smeerput

Bericht door linus.dm »

Hallo,

De verbouwing van ons huis, lijkt mij het perfecte excuus om een smeerput te voorzien in de garage. Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van zo'n smeerput? Wat zijn zoal de voor en/of nadelen van een smeerput in beton, en in kunststof? Merken en namen van handelaars zijn natuurlijk ook heel welkom.
Filip_G
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 okt 2010, 22:55

Re: Smeerput

Bericht door Filip_G »

linus.dm schreef:Hallo,

De verbouwing van ons huis, lijkt mij het perfecte excuus om een smeerput te voorzien in de garage. Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van zo'n smeerput? Wat zijn zoal de voor en/of nadelen van een smeerput in beton, en in kunststof? Merken en namen van handelaars zijn natuurlijk ook heel welkom.

:mrgreen: kan ik alleen maar aanmoedigen!
Alpine a110 2019 (besteld)
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Smeerput

Bericht door Ronny »

Hé Linus, als je de kans hebt om een smeerput te plaatsen moet je dat zeker doen, nu effe doorbijten maar achteraf ga je hier veel plezier aan hebben, Filip, Dirk en Thomas ook. 8-)
Je kan zo een smeerput in polyester kopen, volledig klaargemaakt met verlichting en stopcontacten, effe surfen en je vindt ze wel. Ander kan ik het wel eens vragen aan een vriendin die heeft er zo eentje gekocht.
Goedkoper is natuurlijk zelf eentje maken, je kent wel iemand om die put waterdicht te houden. ;)
Afbeelding
linus.dm
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2010, 22:11

Re: Smeerput

Bericht door linus.dm »

Ik ga eens zoeken naar zo'n polyester model. Het grondwater staat hier heel hoog, dus hij moet zeker waterdicht zijn.

Je mag die vriendin zeker eens vragen naar een fabrikant of merk, want ik vind niet zoveel kant en klare info op het internet.
linus.dm
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2010, 22:11

Re: Smeerput

Bericht door linus.dm »

Gebruikersavatar
ThomasVD
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 sep 2011, 23:57
Locatie: Tervuren

Re: Smeerput

Bericht door ThomasVD »

hmmm, interessante links om te bookmarken voor later. Als we moeten komen graven Linus, bel je maar
'12 Volvo C30
'04 BMW R850R
union BP
Berichten: 202
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:40

Re: Smeerput

Bericht door union BP »

Toch opletten bij "hoog water" ! Linus hoe hoog is het hoogst !? Het water kan ook zijdelings langs de put (tussen put en betonnen vloer) naar boven komen door waterdruk...
linus.dm
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2010, 22:11

Re: Smeerput

Bericht door linus.dm »

Hoe hoog juist weet ik niet. Een diepe put bij de buren was steeds tot ongeveer -50cm gevuld met water (maar heb geen idee of dit ook aangeeft wat het grondwater niveau is).

Zijn er voorzorgsmaatregelen die ik kan nemen om problemen met waterdruk langs betonnen plateau en smeerput te vermijden?

Ik denk dat het sowieso aangewezen is om voor de kunststof uitvoering te kiezen, rondom verstevigd met gewapend beton. Om problemen met grondwater te vermijden ga ik voor de zituitvoering kiezen (slechts 1,3 m diep).
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Smeerput

Bericht door Ronny »

Ik zou toch voor de staan uitvoering gaan, is zoveel makkelijker om aan een auto te werken.
Die put zal sowieso waterdicht zijn, het zal eerder zijn dat em niet komt te drijven bij hoogwater.
Hoor eens bij die fabrikant...
Afbeelding
union BP
Berichten: 202
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:40

Re: Smeerput

Bericht door union BP »

Linus, kies inderdaad voor een sta-put. De put dien je sowieso te verankeren aan de omliggende aan te storten betonplaat zodat deze niet naar boven geduwd kan bij hoog grondwaterstand. Welke vloer ligt er nu? Probeer een gat te kappen in de bestaande vloer en kijk wat het water "doet". Als niets (geen stuwing naar boven toe): dan moet je er voor gaan... Je zal wel moeten wachten tot het freatisch niveau voldoende gezakt is. (in zomer, als grondwaterniveau het laagst zit). Het nog aanwezige water tijdens de uitgraving kan je wegpompen maar wees daar voorzichtig mee. In het slechtste geval kan je de ondergrond gaan verstoren ook onder de bestaande funderingen - muren. Het uitgraven dicht bij een bestaande muur kan ook risico's inhouden. Kijk na hoe diep de bestaande muren gefundeerd staan. (putje naast de muur maken). Het langs een fundering graven (zelfs als het er een meter vandaan is) over de gehele lengte van de smeerput is af te raden gezien de fundering kan "weg-knikken" en de muur dus wegzakt. (laat maar weten)
Dus: destructief onderzoek + raad van fabrikant (heeft meestal ook een plaatsingsdienst of een aantal aannemers in engagement) + advies van arch. of ingenieur bij twijfel.
BP
Plaats reactie