Verzekering oldtimer

Deel hier interessante weetjes, foto's en artikels met je medeliefhebbers
Gebruikersavatar
frankbaiets
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 mei 2010, 15:25

Verzekering oldtimer

Bericht door frankbaiets »

Hoe gaat dat in zijn werk om niet gebonden te zijn aan de regel enkel naar en van een manifestatie rijden.

En hoe zit dat met de rijtaks,de volle pot of oldtimer rijtaks!!!!!!!!!

Keuring eenmalig of jaarlijks?

Frank
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door Adriaan »

Als je echt de letter van de wet volgt, is er maar één manier om niet aan de beperkingen van een O-plaat gebonden te zijn en dat is een gewone nummerplaat. Dit houdt in dat je zoals alle andere personenwagens éénmaal per jaar naar de keuring moet. Het goede nieuws is echter dat de wegenbelasting niet verandert, deze wordt namelijk berekend op de leeftijd van het voertuig en naar het type nummerplaat wordt niet gekeken. Concreet houdt dit in dat elke wagen ouder dan 25 jaar ongeveer 30 euro per jaar aan wegenbelasting kost en éénmalig ongeveer 60 euro inschrijvingstax.

Nu bestaat er uiteraard een grijze zone, ik meen me te herinneren dat er officieel enkel gereden mag worden:

- voor zonsondergang (zon is al een tijdje aan het onder gaan maar het schemert nog, mag je nog rijden?)
- testritten binnen een straal van 25km van de domicilie (veel mensen die quasi dagelijks en oldtimer rijden zullen sowieso niet veel verder dat dit moeten rijden, hoe gaat een agent deze afstand nauwkeurig berekenen?)
- ritten naar manifestaties en de garage (In welke mate is het redelijk dat je kan bewijzen naar een manifestatie te rijden? wat is een manifestatie? Komt Ronny's avondschool cursus vol klassieker liefhebbers in aanmerking?)

Strenge maatregelen dus, maar lastig om strikt na te leven. Ik geloof best dat mensen voor het niet navolgen van deze regels wel eens een boete ontvangen hebben, anderzijds heb ik al genoeg mensen gezien die met O-plaat hun wagen sinds jaar en dag gewoon gebruiken ongeacht de beperkingen zonder problemen, verzekerd onder een gewone verzekeringspolis.

Dus: officieel mag het niet en persoonlijk ben ik ook niet echt fan van frequent gebruik met een O-plaat omdat een jaarlijkse keuring bij een voertuig van >25 jaar wel zo veilig is, maar het is niet alsof de klassiekergestapo om de hoek op wacht ligt.

Stelselmatig misbruik van de O-plaat keur ik ook absoluut niet goed, maar om eens een uurtje langer op café te blijven plakken terwijl de zon aan het verdwijnen is of op een mooie zomerdag met de oldtimer naar het werk te rijden, ach, waarom niet. Uiteraard ervan uitgaand dat het voertuig deugdelijk verzekerd is en niet met een zeer goedkope klassiekerpolis die dezelfde beperkingen als de wetgeving hanteert, dan zou je namelijk zo goed als onverzekerd rondrijden, wat wel een zeer kwalijke zaak is.

Ik ken alle beperkingen en genoemde bedragen verder niet exact uit het hoofd, dus misschien heeft iemand nog iets toe te voegen?
Afbeelding
Hanss
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2010, 20:53

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door Hanss »

Alle oldtimers zonder O-plaat moeten vóór 15 november 2011 aangeboden worden bij de autokeuring (enkel voor België)
De eigenaar van de oldtimer kan kiezen tussen jaarlijks keuren met verlies van het old-timerstatuut of herinschrijven met verklaring oldtimer om een O-plaat van het Europees model te ontvangen.Sinds 15 november 2010 is een autokeuring vereist om een voertuig te kunnen herinschrijven met een O-plaat (daarvoor niet vereist indien herinschrijving op dezelfde naam). Voortaan wordt een O-plaat die begint met een indexcijfer 1 of 9 toegekend voor voertuigen die slechts beperkt worden gebruikt met een verklaring van old-timer. Het reglement is nu zodanig gewijzigd dat zelfs als het voertuig nu nog met een gewone kentekenplaat wordt gebruikt samen met een verklaring van old-timer, dat voertuig bij de keuring aangeboden zal moeten worden om het te kunnen herinschrijven om de keuring van staat te kunnen behouden. Wie het voertuig met old—timerverklaring niet herinschrijft voor 15 november 2011 moet naar de periodieke keuring alle jaren uiterlijk voor 15 november 2011.

Bron: Via FEDERAUTO: Koninklijk besluit van 28 september 2010 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, BS 12 november 2010, 2e uitgave

Dat wil dus zeggen dat iedereen, in België die zijn oldtimer voor 2000 op een gewone plaat (toen de normale gang van zaken) heeft ingeschreven als "oldtimer" (verder geen keuring vereist of gezien) voor 15/11/2011 zal moeten kiezen:

Ofwel plaat behouden en overgaan naar jaarlijkse keuring (voor de meeste wagens niet evident gezien de extreem strenge vereisten op technisch vlak)
Ofwel keuren als oldtimer voor herinschrijving op O plaat.
Voor alle duidelijkheid: indien U nu reeds op O plaat rijdt of met een gewone plaat met jaarlijkse keuring verandert er niets!




dus weeral kassa kassa voor onze asielzoekertjes! :twisted: :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door Adriaan »

Had ik zelfs nog niet bij stil gestaan, de miserie met de nieuwe platen. Als kers op de taart krijg je ook nog een enorme nummerplaat op EU-formaat die twee derde van de gemiddelde klassiekerbumper inneemt, dat scheelt toch weer in chromagekosten. :?
Afbeelding
steven
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:57

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door steven »

Vierkante formaten en 'kleine' vierkante formaten zijn ook mogelijk:

http://www.wegcode.be/pdf/brochures/inv ... platen.pdf
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door Adriaan »

steven schreef:Vierkante formaten en 'kleine' vierkante formaten zijn ook mogelijk:

http://www.wegcode.be/pdf/brochures/inv ... platen.pdf
Klopt inderdaad, helaas vind ik het alsnog geen porum. Met de vierkante kom ik als Italianen-liefhebber goed weg, die zijn af fabriek op een dergelijk formaat voorzien. Mijn bezwaar ligt vooral bij de enorme plaat voor de voorbumper. Een langwerpige bestaat niet in klein formaat en wat de kleine vierkante voor achteraan het voertuig betreft, heb ik een donkerbruin vermoeden dat die zelden toegekend gaan worden.

Bovendien is het gewoon ontzettend zonde, de nieuwe draagt ab-so-luut niets bij en er verdwijnt weer een stukje Belgische geschiedenis. :( In Nederland kan men voor zijn klassieker bv. nog steeds het oude type kenteken aanvragen dat er in de jaren '50 gebruikt werd, donkerblauw met witte letters. Stukken charmanter dan zo'n modern gedrocht.
Afbeelding
sambamans
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 okt 2010, 07:58

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door sambamans »

Alles went ook de grote nummerplaat ;) heb wel een mistlicht moeten verplaatsen om ze erop te krijgen ik kon ook de plaat in 2 doen maar dat mocht weer niet ??

Ivm de oldtimer regelgeving je mag wel in het donker rijden als je kunt aantonen dat je van of naar een behoorlijk grote manifestatie onderweg bent. Wat dat dan weer is een ander verhaal.

Maar ik ben meerdere jaren naar Engeland gereden met o-plaat zonder probleem wel zorgen dat je de nodige bewijsmaterialen hebt bij de boorddocumenten.

7. De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd
1. ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties,
2. ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km,
3. ofwel om zich naar die manifestaties te begeven en die in het bezit zijn van de verklaring die aangevuld werd door de titularis en waarvan het model vastgesteld wordt door de Minister bevoegd voor het vervoer of zijn gemachtigde.
Deze voertuigen zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 16,§1 eerste lid, 23 §§ 1, 3, 4, 5, 6 en 7, 23sexies §1, 1° en 3°, en § 2, 25, 26, 42, 45 § 1, 1° en 3°, 47 § 1, punt 1, eerste lid, 54 § 1, 1° en 3°, 70 § 2 en 80 van dit besluit.

Pasted from <http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art2>


Een stukje uit de wettekst hierom bestaat best wat verwarring maar de regel tussen zon op en zon onder (wat duidelijk bepaald is op de kalender per dag) telt alleen voor testritten.

Ik vrees dus dat de lessen in Syntra hier niet onder vallen ;) spijtig genoeg. Ik wou wel even aangeven dat voorzichtigheid hier geboden is maar ieder zijn keuze natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door Ronny »

Uw oldtimer voor dagelijks gebruik inschrijven lijkt mij absoluut de beste keuze. Kwa verzekering en taksen is de prijs hetzelfde. Het enige verschil is die jaarlijkse keuring. Na wat ik al gezien heb bij auto's die nooit gekeurd worden, gevaarlijke dingen, het gaat om uw veiligheid. Mijn ervaring is dat die mannen controleurs wel schappelijk zijn voor een oldtimer. Elke auto, in originele toestand en in goede staat kan de baan op, zelfs zonder gordels, pinkers ed. Zo kan ik mijn Renault van 1932 perfect inschrijven voor dagelijks gebruik. Een mistlicht moet er wel opstaan. Als je afgekeurd wordt kost het misschien werk, tijd en geld maar je bent altijd inorde, geen discussie en uw oldtimer heeft eens een jaarlijkse keuring ondergaan.
Die nieuwe nummerplaat is idd een tegenvaller voor onze oldtimers, het zal serieus misstaan op NSU'ke.
Ronny
Afbeelding
Filip_G
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 okt 2010, 22:55

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door Filip_G »

waar verzekeren jullie je oldtimers?

ik had gekeken bij Erard verzekeringen maar aangezien ik momenteel geen familiale- of woningverzekering op mijn naam heb, is het combi tarief niet mogelijk.
Alpine a110 2019 (besteld)
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
steven
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:57

Re: Verzekering oldtimer

Bericht door steven »

Filip: bij de goedkoopste :D

Doe eens een simulatie bij Corona Direct (km-verzekering) of Ethias. Ik ben verzekerd via een zelfstandige makelaar bij een maatschappij waar ik nog nooit van had gehoord (en naam schiet mij ook niet te binnen).

Ik betaal 120 euro per jaar, het was 150 euro bij Ethias als ik mij goed herinner (BA + rechtsbijstand). Mss vind je nog goedkoper...
Plaats reactie