De vintage hydroplane

Deel hier interessante weetjes, foto's en artikels met je medeliefhebbers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

De vintage hydroplane

Bericht door Adriaan »

Dit topic is gewijd aan een ander soort klassieker, de vintage hydroplane.

De hydro wat? Hydroplane! Een raceboot die slechts van het water gebruik maakt voor propulsie en sturen, echt drijven doet een hydroplane niet. De romp is zo ontworpen dat hij op snelheid over het wateroppervlak glijdt.

En zoals wel vaker het geval is, vindt men de meest extravagante voorbeelden van dit soort racers in het verleden, toen de bouwers nog niet geplaagd gingen onder allerlei regeltjes, geluidsnormen, veiligheidsvoorschriften en sandalen dragende milieuhippies.

Ook autobouwers verleenden maar al te graag hun medewerking aan dit soort prestigeprojecten, zo is het niet ongebruikelijk een Alfa Romeo, Maserati of Ferrari motor uit een oudere racewagen in een dergelijk stukje nautische waanzin aan te treffen.

Laat ik de aftrap geven met de Ferrari Arno XI:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebouwd door een rijke racer in 1953, de romp kwam van bij Timossi, de motor was een Ferrari Typo 357 Grand Prix V12, voorzien van twee compressors, goed voor een geschatte 550pk, topsnelheid lag boven de 200km/u.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Moschettiere V

800kg, Timossi romp, Alfa Romeo Type 159 8 in lijn racemotor, uitgerust met twee compressors:

Afbeelding

Laura 3

Mario Verga's Laura 3, uitgerust met twee 750cc Alfa Romeo motoren, beiden voorzien van een compressor:

Afbeelding

Afbeelding

Mathea VIII

1957, 800kg, Alfa Romeo Typo 159 8 cilinder Grand prix motor, 1500cc met compressor:

Afbeelding

Bizar gevaarte met Alfa Romeo vliegtuigmotor, origine is mij onbekend

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is misschien opgevallen dat het weer vooral Italiaans speelgoed betreft en ik moet bekennen dat ik daar voor iets tussen zit. De bedoeling is wel dat hier geregeld een hydroplane geplaatst wordt naarmate ik mij wat verder in de materie verdiep.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: De vintage hydroplane

Bericht door Ronny »

Ferme pingpongtafel op die laatste foto :mrgreen:
Prachtige kunstwerken, nog nooit gezien, mooi topic.
Ronny
Afbeelding
Plaats reactie