1961 VW1200 deluxe (export Zweden)

Stel hier uw klassieker voor
yourt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 nov 2010, 13:05

1961 VW1200 deluxe (export Zweden)

Bericht door yourt »

Bij deze de oudste in het rijtje hier... tot Ronny zijn ovaal of zijn IFA gaat posten natuurlijk. :?

Na de vondst van mijn op een dag na even oude spaarkever-zonder-werk-aan liep ik op de cursus oldtimerrestauratie tussen allemaal volk met projecten (of Britse roesthoopjes :mrgreen: ), en ik had bijna een daily gekeurde Kever. Ondertussen zijn daar enkele kleine ingrepen aan gebeurd en die Kever is nu ook daily gekeurd. Gelukkig viel mijn oog toen op een origineel koopje.

Na de nodige inspecties, en via opzoekingen en bevragingen online of per post, kwam ik tot volgende gegevens:
Kilometerstand is die uit 1978 blijkbaar en dus die van de eerste ronde (ong. 65.000 km) met de originele motor.
Het is een matching numbers export Kever met standaard Zweden accessoires (de mysterieuze code M344).
Zo heeft hij als Zweed dus zaken zoals gelaagde voorruit en spatlappen (van MAN).
Maar ook een achterruitontwaseming (ventialtor op 6V), carterverwarming,...
Helaas geen Eberspacher.
Na vervangen van de hele remmerij (niks anders dan verstopte zaken en prut alom) was hij klaar voor het oldtimerverkeer.
Momenteel gekeurd op O-platen, en nu de electriciteitskring verbeteren en origineel herstellen.
Heb bij inspectie ook gemerkt dat er op 1 plaats vakkundig gelast werd en de en er werd een tijdelijke ingreep gedaan met enkele laspunten op een plaats waar nu een beetje werk is.
Kleur is eerste lak golfblauw, en dat is vrij goed qua patina... alleen staan de spatborden er wat minder goed bij.

Door een hele hetze met één van mijn twee T3 campers wou ik de Kever + de T3 zelfs beiden verkopen / inruilen om me dan een recentere 1302 (cabrio) aan te schaffen met weinig werk aan. Ik ben immers mijn werkplaats kwijt geraakt ook en zit dus wat te sukkelen op dat vlak. Recent nog was ik bijna over gegaan tot de inruil van de T3 camper voor een Type 3 notchback. Van '61er wegdoen was ineens zo geen sprake meer. Waarom? De originaliteit komt er steeds meer uit, en zoals Ronny over zijn T1 vertelt: niets rijdt zoals een goede originele . En da's met dat oud bakske ook: na 32 jaar stilstaan draait en rijdt die soepeler dan mijn gereviseerde '68er.

Foto's? Euh... zal er nu hij eens gewassen is nog eens enkele nemen.
Plaats reactie