VW T2B Westfalia '74

Stel hier uw klassieker voor
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

assteunen ?!

Bericht door kurtvh »

Dees verhaal is ni te geloven zenne (de kans is veel kleiner dan de lotto winnen :lol: ):
K was al n tijdje m'n oogskes aan 't open houden naar extra assteunen, en gisteren ging ik ergens een mooi gebruikt setje halen.
Ikke: "oei da ziet er misschien toch wa licht uit" (onderste deel bleek een composiet materiaal, geen metaal)
verkoopster: "ja, die hebben nochtans gediend voor zo'n oud vw buske vroeger"
ikke: "ah, serieus, daar moet het bij mij ook voor dienen, 'k zal eens laten zien" (ik laat fier de wallpaper van mijne gsm zien)
verkoopster: "waaat? dat is het buske van ons ... (zus), daar zijn wij in getrouwd !"
... enfin, wij allemaal zoo'n ogen van "dees kan echt ni", de fotoalbum van den trouw bekeken, verhalen over t buske, terug juiste contactgegevens van 2 eigenaars geleden...
Keitof, weer een stukske van de geschiedenis achterhaald :D
Bijlagen
assteunen.JPG
assteunen.JPG (26.08 KiB) 21009 keer bekeken
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door Ronny »

Dat wil wel lukken ja.
Zo was ik vorig jaar op een trouwke met één van de busjes en dat koppel had een collage gemaakt van hun ouders en grootouders hun huwelijk om tijden de receptie ergens op te hangen.
Welke auto zie ik daar op staan met de toen jonge grootouders? Jawel de Ford T. Ik heb die oudjes aangesproken en die waren zeer enthousiast ze hebben nadien wat huwelijksfoto's doorgestuurd met op de achtergrond de Ford T.
Afbeelding
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: Motorbeurt

Bericht door kurtvh »

Even stil geweest op het forum omdat ik mijn avonden met sleutelen wou vullen ipv computeren, maar nu toch nog eens stand van zaken, een hele lijst:

Nu motor er toch uit was, ineens benzinetank er ook maar uit wegens naftgeur:
Vlotter was ooit vernieuwd, maar niet deftig gemonteerd, hing er los in, amai…
Tank verder bekeken, en bleek vanbinnen redelijk roestig, dus heb ik met grint gekuisd, behandeld met een brandstof bestendige epoxy coating.
Buitenkant vrij gemaakt van vliegroest, en een laagske rustoleum erop.
Voor de rest natuurlijk nieuwe leidingskes en filter van tank naar pomp.
En de rubbers van de vulslang waren ook verduurd/gebarsten, dus ook vernieuwd.
Wel een beetje werk alles bij mekaar, maar toch een veel geruster gevoel…
cadeauke dat uit de naftbak kwam :-(
cadeauke dat uit de naftbak kwam :-(
binnenkant naftbak voor
binnenkant naftbak voor
en binnenkant naftbak na de behandeling
en binnenkant naftbak na de behandeling
en plaat achter de tank vol vliegroest
en plaat achter de tank vol vliegroest
en diezelfde plaat ontroest en in (zo goed als) origineel kleurke gezet<br />(en het motorcompartiment proper gemaakt, ontroest, en beschermd met converust)
en diezelfde plaat ontroest en in (zo goed als) origineel kleurke gezet
(en het motorcompartiment proper gemaakt, ontroest, en beschermd met converust)
Ik wou dan carburateurke ook in orde, dus uit mekaar, laten ultrasoon reinigen (ontgoocheld teruggekregen, en dan met een geleend oud ultrasoonbakske zelf veel beter gedaan, merci koen!), en met een revisiekitje terug gemonteerd.
(eervolle vermelding voor “aircooled beetle paradise” voor het bezorgen van een o-ring rond de mengschroef, dat was anders echt nergens te vinden)
carbuke uit mekaar gehaald, met de nodige afzettingen binnenin
carbuke uit mekaar gehaald, met de nodige afzettingen binnenin
en de propere versie op het einde van 't verhaal :-)
en de propere versie op het einde van 't verhaal :-)
Cilinderkoppen zagen er onder het kleppendeksel wreed aangekoekt uit,
dus eraf gehaald, kleppekes eruit, alles proper gemaakt, spelingen gecontroleerd en nog heel goed bevonden (koppen bleken van 2007 te zijn!), en allemaal voorzichtig terug gemonteerd, met nieuwe klepsteeldichtingskes.
(PS, kleppen verwijderen en monteren was ik zomaar ni durven aan beginnen, maar haynes manual geeft echt wel mooie tips en zelfs ideeën voor zelfgemaakt gereedschap)
cilinderkopkes buitenkant voor en na
cilinderkopkes buitenkant voor en na
cilinderkopkes binnenkant voor en na
cilinderkopkes binnenkant voor en na
en het eindresultaat met proper gemonteerd koppeke (geen idee waarom die foto ondersteboven zit...)
en het eindresultaat met proper gemonteerd koppeke (geen idee waarom die foto ondersteboven zit...)
Met de cilinderkoppen eraf waren ineens de pistons zichtbaar, die er ook ni zo proper uitzagen.
Cilinders eraf dus, om pistons deftig op te kuisen, en daarna maar ineens nieuwe segmentjes erop.
En de cilinders gemonteerd (in tegenstelling tot mijn voorganger deze keer WEL) met dichting tegen de carter.
proper en vuil pistonske naast mekaar, met vodden errond om te vermijden dat ik bazar in het carter zwier.
proper en vuil pistonske naast mekaar, met vodden errond om te vermijden dat ik bazar in het carter zwier.
Nieuwe (RVS) klepstoterbuisjes ipv de roestbuisjes die erop zaten (waar ge bijna dwars kon door kijken… ook ideaal voor te lekken)
Oliepompdeksel & oliedrukventielen opgekuist voor licht ingesleten streepjes te verwijderen.
Spelingen gecheckt en goedgekeurd.
Vliegwiel eraf, lekkage aan de oliekeerring van de krukas en aan de dop van de nokkenas, ook vernieuwd.
Moeren en draadstangen die carterhelften bij mekaar houden op koppel gezet (!).
Stonden redelijk los, en hadden duidelijk ook wat te maken met de olielekkage…
beetje vettig op de verkeerde plaatsen
beetje vettig op de verkeerde plaatsen
en weer helemaal proper
en weer helemaal proper
Hoofdstuk onsteking:
Bougies en kabels vervangen.
In de delco zat electronica ipv contactjes, bedrading was beschadigd, dus terug gesoldeerd en beschermd.
Eerst dacht ik het beschadigd te hebben omdat ik niks vonk meer kreeg, maar na delco (2x) te vervangen, had ik uiteindelijk ontdekt (met hulp van bus-collega Nico hier in de buurt, TNX!) dat ik de bedrading op mijn motorstandaard ni goe gemaakt had… kieken…
Even terug omgebouwd naar contactjes en condensor, maar draaide toch zuiverder met de electronica (moet niet afgesteld worden voor speling/contacthoek) dus terug eringestoken.

Bedrading gecheckt, waar nodig krimpkouskes over en nieuwe fichekes.

Uitlaat en warmtewisselaars in de hittebestendige lak (na straal en metaliseerbeurt)

En niet te vergeten: al dat plaatwerk dat zo proper gestraald en gemetalliseerd was:
De scheurtjes her en der gelast, alles bij geplooid waar nodig zodat het nu wel mooi past (was er los en paraplu in gegooid bij mijn voorganger…), en allemaal in de rustoleum gespoten.
schoonste voorbeeld van de erbarmelijke staat van het plaatwerk
schoonste voorbeeld van de erbarmelijke staat van het plaatwerk
plaatje geknipt en geplooid
plaatje geknipt en geplooid
en plaatje erin gelast, bijgeschuurd en ge-rustoleumt
en plaatje erin gelast, bijgeschuurd en ge-rustoleumt
Uiteindelijk alles gemonteerd met nieuwe dichtingskes, kleppen afgesteld (en na een tijdje warmdraaien nog eens) en ontsteking en carbu terug gezet zoals ze oorspronkelijk stonden.
Nog ne nieuwe gaskabel gestoken, want die bleek redelijk beschadigd, had ook vroeg of laat voor gevloek gezorgd…
Voila, k zal nog wel wat kleine prullekes vergeten vertellen zijn, maar in grote lijnen is dat toch zowat het hele verhaal.
Nu start ze echt als een horlogeke, het rijden op zich moet ik nog uitproberen een van de dagen, en wellicht ontsteking en carbu nog wat bijstellen (ben ik nog ni goe uit hoe dat gaat gaan…)
Bij deze het volledige "voor en na" in (vind ik) toch wel schoon beelekes:
motor zoals hij eruit gekomen is
motor zoals hij eruit gekomen is
motorke hoe hij er terug in is gegaan, zoek de verschillen...
motorke hoe hij er terug in is gegaan, zoek de verschillen...
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door david »

ha beelekes :p ge hebt u amusatie wel gehad zo te zien, knap werk! klaar voor muno dus? ;)
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Inderdaad weer veel en goe geamuseerd :D
Muno wil ik misschien wel eens doen ('t is er de geknipten auto voor he...)
Maar voorlopig zijn t nog hele korte ritjes, want de olietemperatuur bevalt me ni (vrij snel 120°).
K heb al gecheckt dat de nieuwe thermostat (in water) op de juiste temperatuur (70°) open gaat, maar gemonteerd op de motor zie ik hem niet open gaan, ondanks die olietemperatuur, en ondanks 80° in die omgeving (met de voeler van onzen boiler), echt een beetje raar... :?
Aangezien de koelkleppen met de veer opengehouden worden zonder thermostat, ga ik vanavond eens op die manier testen, en ondanks de moeite die ik er heb ingestoken, gaat de thermostat er misschien toch (voorlopig, tot ik snap waarom) terug uit blijven ...
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Allee, oorzaak van die 120° was ne slechte massa aansluiting :roll: .
Temperatuur die hij met goeie aarding aangeeft blijft dan weer heel laag (60°), maar ik heb die meter er tot nader order ook maar uitgegooid zenne.
K zal dat bij gelegenheid wel eens testen om te zien hoe juist dat ding echt is,
maar ondertussen rijdt ze toch weer vrolijk rond, en blaast warme lucht waar het moet (en vroeger was dat ook allemaal zonder meterkes ;) ).
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Yes! Veilig thuis geraakt uit muno :D
Toch wel spannend geweest toen pompoentje aan plaatselijk tankstation na het vullen vrolijk stond te pissen :o
Maar net voor t vertrekken daarstraks den dader gevonden:
Zat nog een serieus verduurd rubbertje op de ontluchting om 2 delen metalen buis aaneen te koppelen in de linkse achterhoek.
Dichtgeplakt om af te komen en sebiet een nieuw rubber buisje erop.
Moraal van t verhaal voor mezelf en toch effe de moeite om met alle liefhebbers te delen:
Spoor toch maar ff elke cm van je tankontluchting af op zoek naar ouwe rubberkes, spaart een pak stress...
Bijlagen
Fotoke spreekt voor zich he...
Fotoke spreekt voor zich he...
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
MaSC
Berichten: 202
Lid geworden op: 20 apr 2010, 11:24

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door MaSC »

Voor moest uw gsm het begeven hebben -> http://www.hippymotors.co.uk/
;) 8-)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Amai, bloemekes a volonte echt...
Daar zal ik mijn gerief wel in vinden om de wratjes (na zorg met dinitrol zalfkes) n beetje vrolijk te verbergen :)
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Pompoentje in volle glorie

Bericht door kurtvh »

Toch de moment om nog eens even een updateje te delen:
Nu ze (motor- en kampeer-) technisch opgefrist is, hebben we er eindelijk al wat écht gebruik van gemaakt:
Ondertussen al 1500km met big smile kunnen rijden sinds mijn grote motorbeurt.
10 dagen mee op chiro bivak geweest (in het tentenkamp van de kookploeg :) )
Naar een feestje aan de kust, en blijven slapen om geen bobke te moeten kiezen ;)
En met 5 IN de bus geslapen he (repro van de hangmat boven de voorstoelen gemaakt).
En last but not least: 5 dagen naar de ardennen gaan kamperen, met nieuwe voortent met 2 slaap compartimenten voor extra plek :D
Ik was toch wel vereerd toen de camping fotografe kwam vragen of we op de website mochten:
http://www.parclaclusure.be (bij de veranderende fotokes bovenaan, pompoentje met de tent in volle glorie :P )
Toch nog even in bijlage, omdat die website regelmatig vernieuwd wordt en ons fotoke misschien terug verdwijnt :cry:
Bijlagen
parc la clusure.jpg
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Plaats reactie