1978 Opel Manta cc

Stel hier uw klassieker voor
Plaats reactie
robbedov
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 apr 2010, 20:12

1978 Opel Manta cc

Bericht door robbedov »

Dag luitjes,

even mijn ex-auto voorstellen aan de 'community'. Zo'n 6 jaar geleden via via te weten gekomen dat een huis in Halle na een overlijden leeggemaakt moest worden. Op zich niets bijzonders, maar de tipgever wist er wel bij te zeggen dat er nog iets interessants in de garage stond. En dat was er zeker niet naast! Hier is een foto van hoe ik de wagen heb aangetroffen: erg stoffig, maar voor de rest tip-top. Kleine adder onder het gras: geen papieren (werkelijk niets meer) bij de wagen.
Garage-vondst: al meer dan 10 jaar op dezelfde plaats.
Garage-vondst: al meer dan 10 jaar op dezelfde plaats.
PICT0001 (1136 x 852).jpg (241.51 KiB) 8742 keer bekeken
Na een ritje met de takelwagen stond hij thuis. Daar heb ik hem eerst eens goed gewassen. Zag er al heel wat beter uit. Heb ik trouwens al vermeld dat op de teller van de wagen 16.000 km stond? Ja-ja hoor ik je zeggen: 116.000 waarschijnlijk! Afgaande op de staat van het inerieur (100%) en de roest op de wagen (zo goed als niets) meen ik echt te stellen dat de km-stand origineel was. Opels uit die periode gingen namelijk niet zo lang mee...
PICT0008 (749 x 562).jpg
PICT0008 (749 x 562).jpg (129.57 KiB) 8742 keer bekeken
Nieuwe batterij gekocht + bougies + luchtfilter en eens gekeken of alles nog ronddraaide. Dat ging al redelijk goed, maar starten deed hij nog niet met een kapotte benzinepomp. Dus eerst vervangen en opnieuw proberen.
Buurman aanwezig voor de morele steun.
Buurman aanwezig voor de morele steun.
Opel Manta 003 (749 x 562).jpg (129.05 KiB) 8742 keer bekeken
Op de achtergrond trouwens mijn andere autootje: Opel Kadett uit 1978. Ironisch genoeg de allergoedkoopste en (één van de) allerduurste Opels die je in 1978 kon kopen samen op één oprit. Uiteindelijk heb ik de Manta aan een kameraad verkocht die er nog steeds mee rondbolt (al ziet hij er nu toch iets minder goed uit).

groetjes,

Robin
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: 1978 Opel Manta cc

Bericht door Adriaan »

Hallo en welkom op het forum! Inderdaad geen alledaagse vondst een Manta in dergelijke staat. De meesten zijn helaas niet ontzien en hebben serieus wat kilometers en bijhorende slijtage achter de kiezen.

Mocht je je geroepen voelen, een Kadettje zou in deze forumcategorie ook niet misstaan. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: 1978 Opel Manta cc

Bericht door Ronny »

Goed bewaren zo'n auto's, regelmatig oliewissel, gewoon onderhoud en zeker eens dinitrollen, de beste conservering op lange termijn, zeker als je er regelmatig mee rondbolt. Niet lang laten stilstaan want dan gaat koppeling "plakken", rempompjes vastzitten, oliekeerringen uitdrogen enz. Zeker om de paar maanden eens even mee rijden, dus niet enkel effe laten warmlopen.
Wie weet nog de auto waar je uw kinderen mee zal leren rijden :-)
Ronny
Afbeelding
robbedov
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 apr 2010, 20:12

Re: 1978 Opel Manta cc

Bericht door robbedov »

Ze mogen wat mij betreft leren rijden met mijn Kadettje: als je die onder de knie hebt, dan kan je met alles rijden... Maar ja, tegen de tijd dat mijn kinderen leren autorijden zijn Old-timers al lang illegaal (CO2 weetjwel weetjeniet).

Robin
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: 1978 Opel Manta cc

Bericht door david »

ja een manta in goede staat zonder roest is wel heel zeldzaam! spytig dat je hem verkocht hebt, je kon anders wel een mooie verzameling aanmaken :), het kadettje ziet er anders ook wel mooi uit, ik heb er zelf ook zo eentje gehad :) maar ben nu overgestapt naar een manta a, maar niet in zo'n topstaat als jouwe!
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Plaats reactie